Warning: Undefined variable $ub in /www/doc/www.propojena.cz/www/wp-content/plugins/advanced-page-visit-counter/public/class-advanced-page-visit-counter-public.php on line 148

Warning: Undefined variable $ub in /www/doc/www.propojena.cz/www/wp-content/plugins/advanced-page-visit-counter/public/class-advanced-page-visit-counter-public.php on line 160
Proč miluji montessori? – Propojená
Montessori

Proč miluji montessori?

Málokdo to asi ví, ale zhruba ve svých 23 letech jsem se zamilovala do montessori pedagogiky. Vedla k tomu určitá souhra náhod a okolností. Měla jsem šanci už jako studentka vidět, že žáci mohou být aktivní a nemusí se do učení nutit. Chtějí se učit, protože je to baví. A takový přístup samozřejmě baví i učitele. 

Řekla jsem si: Tohle chci!

A tak jsem hledala, až jsem našla příležitost montessori pedagogiku studovat. Pokud o ní ještě moc nevíte, dovolte mi, abych vám představila své důvody, proč si ji zamilovat. Nejdříve ale něco o jejím vzniku. 

Vývoj montessori pedagogiky

Marie Montessori byla první vystudovaná lékařka v Itálii v době, kdy být ženou doktorkou se považovalo za zvláštní až perverzní. Studenti medicíny byli vždy muži. Kromě medicíny později studovala také filozofii a psychologii. Byla jedinečnou ženou, která bojovala za rovnoprávnost. 

Její školky a školy měly velký úspěch už za jejího života. Její studenti dosahovali skvělých studijních výsledků. Jedna z jejích hlavních myšlenek, dát svobodu žákům při jejich rozhodování v připraveném prostředí, se ovšem nelíbila třeba Musolinimu.

Její knihy byly během druhé světové války spáleny a spousta materiálů zničena. Marie v té době přijala pozvání do Indie a z plánovaných tří měsíců nakonec byla nucena zůstat až do konce války, tedy sedm let. 

Nelehký život a přesto tak důležitý pro další generace. 

S velkým nadšením pozorovala děti a jejich vývoj více než 50 let. Na základě tohoto pozorování potom vysledovala vývojové fáze a senzitivní období, ve kterých jsou děti více otevřené se vzdělávat nebo rozvíjet v určité oblasti. 

Já (vpravo) se studentkou. Zdroj obrázku www.montessori.cz

No a teď důvody, proč montessori miluji já:

1, Dává to smysl.

Pokud se matematické myšlení dítěte rozvíjí nejvíce v období 4,5 – 5,5 let, tak mi dává velký smysl představit takovému dítěti matematiku a její krásy a neomezovat se na počítání do deseti. Vždyť jsou tady další vzrušující pojmy jako sto, tisíc a milion nebo kvádr, krychle a koule. 

Stejný princip platí i pro období, které je ideální pro rozvoj řeči, psaní, motoriky a podobně. 

2, Podporujeme lásku k učení

Tím, že je ve třídách individuální přístup, dovolujeme dítěti pracovat v jeho vlastním tempu. Podporujeme pocit úspěchu u dítěte a nezabíjíme jeho lásku k poznávání a učení jen tím, že něco nestíhá. Nebo že sousedka Anička je rychlá a už to má všechno hotové. 

3, Chválím práci, ne dítě

Když mi žák ukazuje výsledek své práce, volím vhodně svá slova. Nechci, aby práce žáka byla závislá na mé pochvale a celkově nechci podporovat odměny. Tedy aby žák něco dělal pro tu jedničku, nálepku nebo bonbon (mimochodem v montessori škole se neznámkuje). Žák práci dělá pro sebe a svůj dobrý pocit, baví ho to. Nepotřebuje slyšet, že je šikovný chlapeček. 

Pokud mluvím s žákem, používám věty jako: Tento příklad/ psaní/ diktát/ projekt se ti moc povedl. Nebo: Pracoval jsi na tom intenzivně a výsledek je super. Nebo: Je znát, že sis dal opravdu záležet. 

4, Příběhy

V montessori používáme krásné příběhy na vysvětlení různých jevů. Příběhy děti zajímají a pomocí příběhu se mnohem lépe nadchnou a také zapamatují některé klíčové momenty. Věděli jste, že existuje příběh na vysvětlení toho, proč máme 360°,  a že by tam mohla být souvislost s počtem dní v roce?

5, Kouzelné pomůcky

O tolik snadněji si něco zapamatujeme, když to ve skutečnosti uděláme. Pomůcky, které používáme na matematiku, geometrii, botaniku, zeměpis, jazyk a další jsou nádherné a při vstupu do třídy vás ihned zaujmou. Z mé vlastní zkušenosti si i dospělý člověk chce hned vyzkoušet, jak vlastně takové dělení funguje. 

Pomůcky nám umožní postupovat od konkrétního po abstraktní. Tedy od konkrétního dělení „kuliček“ po abstraktní dělení pouze na papíře. Mimo to se zapojuje i hmat a koordinace oko-ruka, což je pro učení mnohem efektivnější. 

A mohla bych psát dál… 

…ale myslím, že jako ukázka to stačí. Mám velkou radost, že se v naší zemi zakládají montessori školky a školy. Děkuji za tu možnost. O jejich síti se dozvíte více na stránkách Montessori ČR.

Propojená

Jako zajímavost mám pár osobností na závěr, které prošli montessori vzděláním: 

Larry Page and Sergey Brin – zakladatelé Googlu, Gabriel Garcia Marquez – spisovatel oceněn Nobelovou cenou za literaturu, George Clooney – herec, Beyonce Knowles – zpěvačka, Friedensreich Hundertwasser – architekt, Helen Hunt – herečka, Princ William a Harry a další.

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *